luni, 17 august 2009

Primul curs de marinărie: duceţi-vă la cursuri!

O parte dintre cei care au citit acest blog m-au întrebat ce poţi să faci să ajungi să navighezi. efectiv pe mare M-am decis să vă povestesc cum ar putea începe o astfel de experienţă care, dacă ajunge să vă pasioneze, poate deveni - de ce nu? - un mod de viaţă. Fie că vreţi să navigaţi aşa ca in figura din stânga - cu o mare liniştită şi calmă în care să nu vă pese decât să admiraţi apusul şi să ascultaţi marea - fie că vreţi să navigaţi cu mai multa adrenalină, ca în figura din dreapta, condiţia esenţială este să faceţi un curs de yachting. Acolo veţi învăţa nu numai cum să manevraţi o ambarcaţiune, veţi învăţa o sumedenie de lucruri utile navigaţiei: legislaţie, radiocomunicaţii, meteorologie, elemente de construcţie a unei nave, tehnici de salvare pe mare. Aşa înşiruite ca materii de curs, pot părea nu foarte interesante, dar să vedem ce o să spuneţi după ce vă explic un pic despre ce este vorba. Deci... Vă spuneam într-o postare anterioară că, aşa cum circuli cu maşina pe uscat şi ţii cont de semne de circulaţie, semafoare, priorităţi şi alte lucruri de acest gen, aşa şi traficul maritim are propriile reguli. De pildă, o ambarcaţiune care vrea să o depăşească pe alta îi comunică prin semnale sonore pe care parte intenţionează să facă depăşirea (babord sau tribord), iar cea care urmează să fie depăşită spune dacă este de acord sau nu. O altă regulă la capitolul depăşiri este că ocolirea unei alte nave întâlnite pe traseu se face prin pupa navei care urmează să fie depăşită. Cam astfel de lucruri înveţi la capitolul legislaţie. La un curs de sailing mai înveţi care sunt părţile componente ale unei bărci, cum se numesc ele căci credeţi-mă, denumirile sunt proprii limbajului marinăresc. De altfel, dacă aţi avut curiozitatea să urcaţi vreodată pe o barcă, aţi văzut că, practic, se vorbeşte o altă limbă. Cei care nu sunt familiarizaţi, nu înţeleg mai nimic. De ce? Păi vă dau eu câteva exemple de comenzi pe mare:
1. ''Pregătiţi-vă să ridicaţi focul mic pe babord!''
2. ''Recuperaţi funga randei!''
3. ''Vom dubla baliza, o vom lăsa la babord, apoi ridicam spinakerul pentru că avem un mare larg cu care ajungem direct la mal!''
4. ,,Pregătiţi de voltă!, Volta!, Mai larghează focul! Daţi drumul la pisică!''

Nu râdeţi, cam aşa sună comenzile pe o ambarcaţiune. Şi v-am dat doar câteva exemple. Nici nu o să vă traduc exact ce am scris mai sus pentru că ar fi greu de explicat. Şi apoi vreau să vă incit în a lua lecţii de sailing :) Dar vă voi spune totuşi că volta înseamnă schimbarea direcţiei de mers cu trecerea velei de pe o parte pe alta a axului bărcii, a dubla o baliza înseamna a ocoli o baliză, randa este vela principală a unei ambarcaţiuni iar biata pisică nu este în niciun caz o vietate care face miau, ci un sistem de ajustare a velelor. Şi dacă nu v-am stârnit încă curiozitatea, să vă mai povestesc ce mai puteţi învăţa la cursurile de sailing.
Marinărie....Sună bine, nu? Îţi vine parca deja să-ţi pui tricoul cu dungi bleumarin şi să tragi dintr-o pipă! Păi, la cursul de marinărie, spre exemplu, poţi să înveţi despre cum să faci nodurile marinăreşti! Ca în figura de mai jos! Nod de gaşă, nod de şcondru...Sunt atâtea tipuri de noduri utile fiecărei situaţii în care te afli: fie că vrei să legi două parâme, fie că vrei să blochezi ceva, fie că vrei să faci un ochi de laţ ca să atârni ceva.
Sau manevra navei: cum să navighezi cu GPS-ul, cum să navighezi fără GPS, cum ieşi din port, cum intri în port, cum te fereşti de stânci şi plase pescăreşti, care sunt semnele de furtună, ce îţi indică stelele pe cer, ce mănânci pe barcă, ce nu mănânci, cum ceri ajutor dacă eşti intr-o situaţie dificilă, cum salvezi un om care a cazut în apă, toate astea se învaţă la un curs de sailing.
Din păcate în România nu există prea multe locuri unde se învaţă aşa ceva. Eu vă pot da doar două exemple: şcoala de yachting SetSail şi cursurile Yacht Club Regal Român. După ce absolviţi cursurile să nu vă închipuiţi că e ca mersul pe bicicletă: se uită dacă nu practicaţi. Urmăriţi-vă pasiunea până la capăt şi nu uitaţi că nu contează nici dacă nu ştiţi să înotaţi, nici dacă nu aveţi condiţie fizică extraordinară! Important e să fiţi ambiţioşi şi să duceţi visul până la capăt!

4 comentarii:

  1. si cam cat costa ambitia asta?

    RăspundețiȘtergere
  2. Aproximativ 500 de euro. Dacă vrei preţuri exacte pot să-ţi dau numere de contact să întrebi. SetSail are 0727 387 245 iar Yacht Club Regal Român are 021-312 56 14.

    RăspundețiȘtergere
  3. doar atat?!... pfiuuuu! atunci merita sa-ti pui ambitia ca sa-ti schimbi viata. o sa sun negresit!

    RăspundețiȘtergere
  4. ce fel de ambarcatiune ar fi ideala pt doua persoane (around the world trip) si care ar fi pretul de pornire??

    RăspundețiȘtergere

Scrie-mi părerea ta!